استفاده پژوهشگران از دوربین قدرتمند گوشی نوکیا Lumia 1020 در میکروسکوپی مخصوص تعیین توالی DNA ها

با وجود اینکه شاید نتوان نوکیا Lumia 1020 را در دنیای دیوایس های موبایلی، اسمارت فونی پیشرو و صاحب سبک دانست – با توجه به میزان فروش این گوشی و دلایل بی شمار دیگر – اما مسلما به جهت داشتن یکی از بهترین دوربین های اسمارت فون بسیار مورد توجه قرار گرفت که البته مطابق انتظارات نیز بوده و دوربین قدرتمند آن شایسته ی چنین توجهی بود. Lumia 1020 در سال ۲۰۱۳ در حالی به بازار عرضه شد که دوربین قدرتمند ۴۱ مگاپیکسلی آن با لنزهای اپتیکال Carl Zeiss که به لرزشگیر اپتیکال و فلش زنون تجهیز شده است، برجسته ترین ویژگی آن بود. برای اثبات عملکرد عالی و بی چون و چرای این دوربین، همین بس که پس از گذشت ۴ سال از عرضه ی نوکیا Lumia 1020، به تازگی دوربین آن تبدیل به یک نوع از میکروسکوپ های دیجیتال شده است.

اخیرا پژوهشگرانی از دانشگاه UCLA و سوئد، میکروسکوپ دیجیتالی کامپکتی را ساخته اند که در آن از دوربین نوکیا Lumia 1020 به همراه دو LED استفاده شده که می توان در تحقیقات تشخیص مولکولی و تعیین توالی دی ان اِی ها از آن بهره برد. به گفته ی تیم تحقیقاتی ساخت این میکروسکوپ، چنین دستاوردی را می توان پیشرفتی مهم قلمداد کرد، چراکه با وجود میکروسکوپ های مبتنی بر گوشی موبایل و پرتابل، امکان اجرایی کردن عملیات های تشخیصی پیچیده بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی خاص برای پزشکان فراهم می شود.

در صورت علاقمندی به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این میکروسکوپ موبایلی مبتنی بر دوربین Lumia 1020، می توانید به مقاله پژوهشی منتشر شده در ژورنال Nature Communications مراجعه کنید.

منبع: phonearena

کارشناس ارشد مهندسی صنایع، علاقمند به حوزه های مختلف دنیای تکنولوژی از جمله فناوری های نوین، سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، روش های مبتنی بر تکنولوژی به منظور بهبود کیفیت سیستم های اقتصادی و اجتماعی، انرژی های نو و تکنولوژی های به کار رفته در جهت بهبود سیستم های سلامت.